Vaikų ekonominio raštingumo mokymas priešmokyklinėje grupėje
Gyvenant rinkos ekonomikos laikotarpiu būtina šviesti visuomenę ir teikti žinių, susijusių su ekonominiu raštingumu, kadangi asmeninio biudžeto ir finansų planavimas, rinkos kainų išmanymas, gebėjimas prisitaikyti prie kintančių situacijų prisideda prie kokybiškesnių ir saugesnių gyvenimo sąlygų kūrimo. LR „Ekonominio raštingumo ir verslumo ugdymo strategijoje“ ekonominis raštingumas apibrėžiamas kaip „ekonomikos reiškinių supratimo pagrindu sukurta mokinio motyvacija ir pasirengimas pritaikyti savo žinias ir gebėjimus praktinėje veikloje, mokinio amžiui adekvatus ekonominių žinių ir kompetencijų lygis“. Įdomu tai, jog šioje strategijoje ne kartą minima ,,visuomenės“ sąvoka, tačiau ekonominio raštingumo ugdymas siejamas tik su pradinės, pagrindinės, vidurinės mokyklos mokiniais bei aukštųjų mokyklų studentais. Tuo tarpu, atlikti įvairūs moksliniai tyrimai bei užsienio darželių vykdyti projektai rodo, kad ekonominis raštingumas gali būti sėkmingai ugdomas ir priešmokyklinėse grupėse (Беляева, 2008, 3; Kourilsky, 1977, 183; Митросенко, 2014; Peklić ir Vujatović, 2014, 82; Todorova ir Zlatarov, 2013, 501), kas nėra išskirta ,,Ekonominio raštingumo ir verslumo strategijoje“. Apklausus pedagogus paaiškėjo, kad viena esminių problemų yra pedagogų žinių stygius apie tai, kaip ugdyti vaikų ekonominį raštingumą (Staražinskienė, 2018), nes nėra konkrečių ugdymo gairių programoje, todėl šiame esė apžvelgiama keletas būdų, kurie padėtų sėkmingai ugdyti ekonominių reiškinių supratimą ir ekonomines kompetencijas priešmokyklinėje grupėje, remiantis užsienio šalių patirtimi ir Lietuvos specialistų patarimais.
Visų pirma, reiktų skatinti tėvus kalbėtis su vaikais apie įvairius ekonominius reiškinius. Juk šeima – tai pirmasis vaiko socializacijos institutas, kuris perteikia kultūrines vertybes, tradicijas, socialines normas vaikui augant (Vaitkienė, Kiliuvienė, 2004, 158). Tai reiškia, kad būtent tėvai turi rengti vaikus gyvenimui ir formuoti jų pasaulėžiūrą, plėsti akiratį, ugdyti pilietiškumą. Socialinio mokymosi teorijos šalininkai teigė, jog suaugusiųjų elgesys daro reikšmingą įtaką asmenybės vystymuisi. Jie pabrėžė, kad ne tik tėvai auklėja savo vaikus, bet ir vaikai lemia tėvų nuostatas bei lūkesčius, taigi tarp šeimos narių vyksta nuolatinė sąveika (Nasvytienė, 2005, 20). Vaikai vadovaujasi tėvų rodomu pavyzdžiu ir juos atkartoja žaisdami, tyrinėdami, bendraudami su bendraamžiais bei suaugusiais. Dėl šios priežasties, ekonominio raštingumo ugdymas šeimoje yra tikslingas. Vaikai mokosi ir įsisąmoniną vertingą informaciją apie ekonominius reiškinius, matydami savo tėvus skaičiuojančius pinigus, sudarančius prekių sąrašą, keliaujančius į parduotuvę, taupančius, besiruošiančius į darbą. Tačiau didesnę naudą vaikams teikia ne stebėjimas, o pokalbiai su tėvais apie anksčiau minėtus reiškinius. Pavyzdžiui, finansų konsultantė, Milana Jonikienė, siūlo tėvams prieš einant į parduotuvę kartu su vaikais apžiūrėti šaldytuvo turinį, išvardyti visus matomus produktus ir kartu nuspręsti, ką šiandien šeima galėtų valgyti iš jau turimo ...
Virtualiosios mokymosi aplinkos/įrankiai bei skaitmeninės mokymosi priemonės Turinys: • Paskirtis; • Sąsajos su ugdymo programa; • Naudojimo prieinamumas; • Integravimas į mokymo procesą; • Literatūros šaltiniai etest.lt Paskirtis: • Pale...
·MOKYKLŲ SAVARANKIŠKUMAS IR UGDYMO KOKYBĖ LIETUVOJE Ekonomikos globalizacija skatina pasikeitimus ne tik socialinio gyvenimo srityse, bet ir švietime. Viena iš globalaus švietimo tendencijų apraiškų – švietimo standartizacija. • . Įdiegiami vis nauji švietimo standartai, rod...
·NEFORMALIOJO Ugdymo turinio kūrimas mokytojo lygmenyje Ugdymo turinio kūrimas yra politinis ir socialiai konstruojamas procesas, kai vyksta ideologinė kova, konfliktai ir kompromisai. • Socialinė - istorinė ir kultūrinė situacija apsprendžia poreikį konkrečiam ugdymo turiniui....
·(Improving the balance movement of lower - grade students through the modification of engklek traditional game) Impact factor 4.666 Santrauka Pusiausvyra – tai sugebėjimas išlaikyti stabilią statinę kūno padėtį arba išlaikyti reikiamą kūno padėtį atliekant įvairius judesius a...
·Situacija: vaikų pasiekimas – sakytinė kalba (pasakojimas). Jie mokosi pasakoti tęsti draugo pasakojimą, apie vieną objektą, objektą situacijoje, siužetinį paveikslėlį, vaizdavimo aplinką, įvardija detales, savybes, būsenas, vartoja naujai išgirstus žodžius (pasinaudota tema „...
· Dažnai girdima, jog kūrybingu žmogumi yra gimstama, tačiau tai didelė netiesa – juo tampama. Kūrybiškumą išsiugdyti gali kiekvienas. Todėl labai svarbu, jog jis būtų plėtojamas nuo mažiausių dienų, o tam į pagalbą ateina mokytojai. Vaikų kūrybinių galių plėtojimas, šio...
· VAIKŲ LAISVALAIKIO SAMPRATA L. Jovaiša nurodo, kad laisvalaikis - tai laikas, naudojamas individualiems poreikiams ir interesams tenkinti (L. Jovaiša, 1993). Viduriniųjų klasių moksleiviai, išanalizavus laiko sąnaudas, laisvalaikiui gali kasdien skirti apie 5 valandas. Tačiau dažni...
· 1. RENGINYS: • Renginio tema (pavadinimas) „Šv. Kalėdų belaukiant“ • Idėja (prasmingumas, aktualumas) Renginys organizuojamas norint giliau supažindinti su Advento tradicijomis ir papročiais bei gilinti bendravimo įgūdžius. Ugdyti kūrybiškumą. Per kūrybinį d...
·1. Esė 1.1 Iki šiol mokytojų vaidmuo švietimo sistemoje buvo esminis ir plačiai žinomas. Tačiau XXI amžius, pasižymintis nuolatiniais pokyčiais ir technologijų plėtra, atnešė naujus iššūkius ir galimybes mokytojams. Šis tekstas apžvelgia XXI amžiaus mokytojo vaidmenį, jo svar...
·Įvadas Šiam savarankiškam darbui aš nusprendžiau pasirinkti Rūtos Tamašauskienės ir Gabrielės Tamulevičiūtės mokslinį straipsnį „Penkerių – šešerių metų vaikų agresyvaus elgesio šalinimas ikimokyklinėje įstaigoje“, nagrinėjantį penkerių – šešerių metų vaik...
·Ekonomikos pamoka stebėta vienoje iš vidurinių mokyklų 9 klasėje, kurioje mokosi 9 mokiniai, iš kurių 5 – mergaitės, 4 - berniukai. Pastebėjau, kad keletas mokinių yra labai aktyvūs, mėgsta pasireikšti, jiems patinka mokomasis dalykas ir labai noriai atsakinėja į užduotus kla...
·ĮVADAS Vis daugiau ir daugiau žmonių nebijo kalbėti ne tik apie savo fizinę būklę, tačiau ir psichologinę, kuriai kartais teikiama net daugiau svarbos, nes nuo jos priklauso ir visapusiška žmogaus būklė. Tad neretai galime išgirsti į paviršių iš...
·Įvadas. Ugdymo institucijų pertvarka yra reikšminga užduotis, formuojantis prie besikeičiančio pasaulio ir atitikti naujosios kartos poreikius bei iššūkius. Ši pertvarka atliekama siekiant ugdymo sistemą padaryti lanksčia, atvira naujovėms bei tob...
·Išleistuvių scenarijus Mileta: Vaikystė – tai margas drugelis, Vaikystė – tai sapnas gražus. Ji lekia kaip lengvas vėjelis, Ir greitai skaičiuoja metus. Austėja D.: Palauk, sustok maža vaikyste, Neišsinešk meškiukų, pasakų gražių. Mes dar nespėjome lėlėms kasų supin...
·LINKSMOSIOS VAIKŲ VELYKĖLĖS-SCENARIJUS Salėje sėdi Velykė su dideliu krepšiu,pilnu margučių,vis apsidairo,lyg kažko laukdama: -Sveiki visi susirinkę,ar žinote kokia proga jus šiandien čia pakviečiau?(Vaikai atsako).Taip taip,ogi savaitė po Velykų praėjo ir prasidėjo vaikų Velyk...
·Įvadas Tema ir jos aktualumas. Neginčijamai, visų mokyklų ir švietimo sistemos tikslas yra ugdymas kūrybingos, iniciatyvios ir atsakingos asmenybės. Šis siekis būtų patenkinamas kiekvieno tėvo, kuris patiki savo vaiką mokyklose. Atrodo tai galėtų būti pasiekta, tačiau daugelio...
·VAIKŲ PSICHINĖS SVEIKATOS STIPRINIMO SAVAITĖS VEIKLOS PLANAS Ugdomosios veiklos pavadinimas: ,,Aš jaučiu ir užjaučiu‘‘ 4-5metų. Ugdymo uždaviniai: Vaikai gebės geriau suprasti ir pastebėti savo bei kitų emocijas. Vaikai atras naujų nusiraminimo bei atsipalaidavimo b...
·yra įrenginys, kuris leidžia naudotojams bendrauti su skaitmeniniais turiniais naudojant gestus, fizinę sąveiką ar kitus metodus. Tai gali būti stacionarus arba mobilus įrenginys, pavyzdžiui, interaktyvus stalčių viršus ar interaktyvus ekranas. Šis įrenginys gali būti naudojamas rek...
·