ĮVADAS
Vis daugiau ir daugiau žmonių nebijo kalbėti ne tik apie savo fizinę būklę, tačiau ir psichologinę, kuriai kartais teikiama net daugiau svarbos, nes nuo jos priklauso ir visapusiška žmogaus būklė. Tad neretai galime išgirsti į paviršių iškylančius įvairius emocinius sutrikimus. Tačiau mūsų šalis – viena iš pirmaujančių pasaulyje pagal savižudybių reitingą, nes daugelis dėl nesirūpinimo savo sveikata patiria depresiją, nerimo sutrikimus, vienišumą (Mockus, 2020). Nerimas yra viena dažniau jaučiamų emocijų žmonių tarpe, tai skatina supanti aplinka, vykstantys įvykiai, greitas gyvenimo būdas. Nerimo sutrikimai – vieni dažniausių emocinių sutrikimų vaikų ir paauglių tarpe, kuomet kyla nerimas, susirūpinimas, galintis stipriai paveikti asmens funkcionavimą, tad apie tai yra svarbu kalbėti. Nerimo sutrikimai yra skirstomi į atsiskyrimo nerimo, socialinio nerimo, generalizuoto nerimo, selektyvųjį mutizmą bei fobinio nerimo sutrikimus. Šioje esėje didžiausias dėmesys skiriamas socialinio nerimo aptarimui ir analizei.
Problema: dauguma mokinių, turinčių socialinio nerimo sutrikimą lanko mokyklas, tačiau sutrikimas daugeliu atvejų trukdo jiems siekti geriausių įmanomų rezultatų. Mokiniai dažnai praleidinėja pamokas, neįsitraukia į klasėje vykdomas veiklas, diskusijas, ko pasekoje, prastėja mokymosi rezultatai, žemėja savivertė ir pasitikėjimas savimi. Iš viso to kyla tokie probleminiai klausimai kaip: kaip atpažinti mokinį, turintį socialinio nerimo sutrikimą? Kaip programą pritaikyti prie mokinio? Kaip jį įtraukti į mokymosi veiklą?
PAGRINDINĖ DALIS
1. SOCIALINIO NERIMO SAMPRATA
1.1. Socialinio nerimo apibrėžimas
Sisteminiame ligų sąraše TLK-10 socialinio nerimo sutrikimas apibūdinamas kaip dažnas ir pasikartojantis nerimo kilimas susidūrus su įvairiomis socialinėmis situacijomis: turintys socialinį nerimą vengia bendravimo su nepažįstamaisiais, jei nepavyksta išvengti bendrauja vangiai ir atsargiai, jiems būdingas socialinis baimingumas, nerimas, ypač susidūrus su nauja, nepažįstama arba socialiai pavojinga situacija. Vaikai, kuriems būdingas socialinis nerimas dažnai jaučiasi nejaukiai prie kitų, gali pasirodyti, kad jie yra drovūs, tačiau viduje jie išgyvena stiprų nerimą ir dėl to nori atsitraukti. Dažnai baiminasi ir vengia aplinkybių, kuriose iškiltų grėsmė, kad jie bus vertinami ar iš jų bus kažko tikimasi, vaikams gali atrodyti, kad kiti nenori su jais bendrauti (Barkauskienė, Zacharevičienė, 2019).
1.2. Socialinio nerimo paplitimas
Atlikti įvairūs tyrimai ir stebėjimai rodo, kad Vakarų šalyse socialinis nerimas yra paplitęs tarp 7 – 13 proc. gyventojų, o tarp vaikų ir paauglių paplitimas siekia 1,6 – 7,3 proc. (Salvador, Martins, Vieira, Carvalho, 2013). Kituose tyrimuose teigiama, kad socialinio nerimo sutrikimai nustatyti 11,7 proc. tirtų mokinių ir net 36 proc. iš jų turėjo sunkesnes socialinio nerimo formas (Ghazwani, Khalil, Ahmed, 2016). Galima daryti prielaidą, kad šių tyrimų rezultatai gali skirtis nuo skirtingo jų atlikimo laikotarpio, tyrimų metodikos, skirtingos aplinkos. Pastebima, kad socialinis nerimas dažnai atsiranda vaikystėje ar paauglystėje ir pereina ir į tolimesnius raidos etapus. Taip pat yra duomenų, kad socialinio nerimo sutrikimas gali didinti depresijos, kitų nerimo sutrikimų, savižudybės, piknaudžiavimo alkoholiu, valgymo sutrikimų riziką (Burklund, ...
MOKYKLŲ SAVARANKIŠKUMAS IR UGDYMO KOKYBĖ LIETUVOJE Ekonomikos globalizacija skatina pasikeitimus ne tik socialinio gyvenimo srityse, bet ir švietime. Viena iš globalaus švietimo tendencijų apraiškų – švietimo standartizacija. • . Įdiegiami vis nauji švietimo standartai, rod...
·yra įrenginys, kuris leidžia naudotojams bendrauti su skaitmeniniais turiniais naudojant gestus, fizinę sąveiką ar kitus metodus. Tai gali būti stacionarus arba mobilus įrenginys, pavyzdžiui, interaktyvus stalčių viršus ar interaktyvus ekranas. Šis įrenginys gali būti naudojamas rek...
· 1. RENGINYS: • Renginio tema (pavadinimas) „Šv. Kalėdų belaukiant“ • Idėja (prasmingumas, aktualumas) Renginys organizuojamas norint giliau supažindinti su Advento tradicijomis ir papročiais bei gilinti bendravimo įgūdžius. Ugdyti kūrybiškumą. Per kūrybinį d...
·Įvadas Šiam savarankiškam darbui aš nusprendžiau pasirinkti Rūtos Tamašauskienės ir Gabrielės Tamulevičiūtės mokslinį straipsnį „Penkerių – šešerių metų vaikų agresyvaus elgesio šalinimas ikimokyklinėje įstaigoje“, nagrinėjantį penkerių – šešerių metų vaik...
·ĮVADAS Vis daugiau ir daugiau žmonių nebijo kalbėti ne tik apie savo fizinę būklę, tačiau ir psichologinę, kuriai kartais teikiama net daugiau svarbos, nes nuo jos priklauso ir visapusiška žmogaus būklė. Tad neretai galime išgirsti į paviršių iš...
·Išleistuvių scenarijus Mileta: Vaikystė – tai margas drugelis, Vaikystė – tai sapnas gražus. Ji lekia kaip lengvas vėjelis, Ir greitai skaičiuoja metus. Austėja D.: Palauk, sustok maža vaikyste, Neišsinešk meškiukų, pasakų gražių. Mes dar nespėjome lėlėms kasų supin...
·Situacija: vaikų pasiekimas – sakytinė kalba (pasakojimas). Jie mokosi pasakoti tęsti draugo pasakojimą, apie vieną objektą, objektą situacijoje, siužetinį paveikslėlį, vaizdavimo aplinką, įvardija detales, savybes, būsenas, vartoja naujai išgirstus žodžius (pasinaudota tema „...
·VAIKŲ PSICHINĖS SVEIKATOS STIPRINIMO SAVAITĖS VEIKLOS PLANAS Ugdomosios veiklos pavadinimas: ,,Aš jaučiu ir užjaučiu‘‘ 4-5metų. Ugdymo uždaviniai: Vaikai gebės geriau suprasti ir pastebėti savo bei kitų emocijas. Vaikai atras naujų nusiraminimo bei atsipalaidavimo b...
· VAIKŲ LAISVALAIKIO SAMPRATA L. Jovaiša nurodo, kad laisvalaikis - tai laikas, naudojamas individualiems poreikiams ir interesams tenkinti (L. Jovaiša, 1993). Viduriniųjų klasių moksleiviai, išanalizavus laiko sąnaudas, laisvalaikiui gali kasdien skirti apie 5 valandas. Tačiau dažni...
·Virtualiosios mokymosi aplinkos/įrankiai bei skaitmeninės mokymosi priemonės Turinys: • Paskirtis; • Sąsajos su ugdymo programa; • Naudojimo prieinamumas; • Integravimas į mokymo procesą; • Literatūros šaltiniai etest.lt Paskirtis: • Pale...
· Dažnai girdima, jog kūrybingu žmogumi yra gimstama, tačiau tai didelė netiesa – juo tampama. Kūrybiškumą išsiugdyti gali kiekvienas. Todėl labai svarbu, jog jis būtų plėtojamas nuo mažiausių dienų, o tam į pagalbą ateina mokytojai. Vaikų kūrybinių galių plėtojimas, šio...
·Įvadas. Ugdymo institucijų pertvarka yra reikšminga užduotis, formuojantis prie besikeičiančio pasaulio ir atitikti naujosios kartos poreikius bei iššūkius. Ši pertvarka atliekama siekiant ugdymo sistemą padaryti lanksčia, atvira naujovėms bei tob...
·QUIZIZZ METODINĖ PRIEMONĖ www.quizizz.com • Quizizz - tai įdomi, žaisminga metodinė priemonė. Čia galima kurti testus, viktorinas, apklausas, skaidres. Joje gali vienu metu mokytis ir žaisti vienas arba keli mokiniai. Žaidėjai gali būti visi vienoje patalpoje arba kiekvienas sav...
·