ĮVADAS
Lytiškumas yra asmenybės pamatas, vienas iš jos būties, raiškos, bendravimo su kitais, taip pat žmogiškosios meilės jautimo, išreiškimo bei išgyvenimo būdas. Lytiškumas yra neatsiejama visų, taip pat ir negalią turinčių, žmonių gyvenimo dalis, kuri atsiskleidžia per lytinį tapatumą – vyriškumą ar moteriškumą.. Neįgaliojo kaip ir kitų asmenų lytiškumas turi būti suvokiamas kaip natūrali ir labai svarbi gyvenimo ypatybė, kaip dalis bendrosios žmogaus sveikatos, nes psichologiniai ir emociniai lytiškumo aspektai neįgaliam žmogui išlieka ne mažiau aktualūs kaip ir įgaliajam. Negalę turinčių žmonių lytiškumo problemas sąlygoja visuomenės požiūris į juos. Kintant požiūriui į negalią tiek moksliniame aspekte, tiek kasdieniame gyvenime vis dažniau pripažįstama, kad neįgalieji nėra visiškai savarankiški ne dėl to, kad jiems trūktų gebėjimų ar psichosocialinės brandos, bet daugiau dėl visuomenės formuojamos priklausomumo ir bejėgiškumo stigmos.
Negalią turintiems asmenims lytiškumo ugdymas ypač svarbus dėl socialinių įgūdžių stokos, pernelyg didelio patiklumo, prieraišumo, emocionalumo tarpasmeniniuose santykiuose. Tai kelia grėsmę ugdytinių saugumui, nes smarkiai plečiantis informacinėms technologijoms, daugiausia tykančių pavojų yra virtualiame pasaulyje. Neįgalūs asmenys yra lengvai pažeidžiami ir gali tapti seksualinės prievartos aukomis, būti įtraukiami į prostituciją, pornografiją. Daugelis tėvų į lytinį švietimą žiūri skeptiškai, nes mano, kad jų vaikams tai nereikalinga. Kiti tėvai, nors ir pritaria lytiškumo ugdymui, tačiau neturi tam kompetencijos.
Vaikų, turinčių negalią, lytinis brendimas vyksta pagal tuos pačius raidos dėsningumus kaip ir esant normaliam vystymuisi, tačiau jo specifiką lemia sutrikimo pobūdis. Kiekvieno vaiko raida pasižymi fiziniu, kognityviniu, psichosocialiniu vystymusi.
1. POŽIŪRIS Į NEGALIĄ TURINČIUS ASMENIS
Lietuvoje keičiasi požiūris į proto negalią turinčius suaugusiuosius bei vaikus. Jų globai taikomas visame pasaulyje žinomas normalizacijos principas, kurio esmė – padėti neįgaliam žmogui būti kartu su kitais visuomenės nariais, sudaryti tam visas reikalingas sąlygas ir vengti bet kokios diskriminacijos. “Gyventi normalų gyvenimą – tai augti pas tėvus, kam nors patikti ir turėti tokių, kurie patinka man; bendrauti su mano paties pasirinktais žmonėmis, gauti mano tobulėjimui reikalingą pagalbą, lankyti paprastą mokyklą, net jei man reikia specialaus mokymo, užaugus palikti tėvų namus, gyventi taip, kaip kiti – vienam arba su vienu ar keliais žmonėmis, su kuriais man gera, kuo daugiau spręsti pačiam, ypač užaugus, kad su manimi elgtųsi rimtai ir pagarbiai”. 1 (Anna Bakk, Karl Grunevald, 2000). Didžiausia problema – visuomenėje galiojančios vertybės: grožis, patrauklumas, sveikata ir pan. Seksualumas asocijuojasi su fiziniu patrauklumu, jaunyste, o kai šito nėra, tai neįgalūs asmenys dažnai yra laikomi tarsi belyčiais arba seksualiniais monstrais, negebančiais kontroliuoti savo seksualinių troškimų ir emocijų. Ne mažiau svarbi ...
. Written by Galley David and Margarethe Parrish. Introduction Gender segregation by the professions is an actual problem, which creating not only a pay gap but also a shortcoming of relevant gender specialists. Social work is not an exception. It is dominated by the woman. While the perspe...
·Atvira mokykla 1. Vaikų ir suaugusių interesai. 2. Nauji ugdytojai – socialiniai pedagogai. 3. Atviros, vientisos mokyklos projekto realizacijoje didelį vaidmenį atlieka mokytojas. Mokyklos veiklos principai Prievartos ir smurto vaiko atžvilgiu netaikymas. Nekonfliktinis bendravim...
·SOCIALINIS DARBAS SU SOC. RIZIKOS ŠEIMOMIS • SOCIALINIS DARBAS • Socialinis darbas – tai veikla, padedanti asmeniui, šeimai spręsti savo socialines problemas pagal jų galimybes ir jiems dalyvaujant, nežeidžiant žmogiškojo orumo ir didinant jų atsakomybę, pagrįstą as...
·3 1. PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PLANAS SOCIOEDUKACINIS PROJEKTAS „Moku bendrauti be konflikto” 1.1. Socioedukacinio projekto problema Nors vyrauja nuomonė, kad stipriausi konfliktai dažniausiai pasitaiko tarp paauglių, tačiau 2014 metais atliktas turimas parodo jų apraišk...
·Įvadas Diskriminacija – tai nevienodas ar neteisingas elgesys ar sprendimai, grindžiami asmens ar grupės priklausomybe nuo tam tikrų savybių, tokių kaip lytis, amžius, rasė, tautybė, religija, seksualinė orientacija ar negaliojantis statusas. Tai gali pasireikšti įvairiomis formo...
·ĮVADAS EUROPOS SĄJUNGOS IDĖJA Idėja suvienyti Europą kilo istorikams ir filosofams dar XXa pradžioje. Austrijos eurapietiško judėjimo pradininkas bei vadovas Ričardas Koudenhofas – Kalergi (1894-1972) dar 1923m. pasiūlė sukurti jun...
·Įvadas „ Supervizija – tai profesinių santykių konsultavimas, skatinantis ir padedantis darbuotojui, grupei, organizacijai įvertinti savo profesinę veiklą, numatyti veiklos tobulinimo kryptis, siekiant padidinti darbuotojo kompetenciją ir organizacijos veiklos efektyvumą...
·KRIZINĖS SITUACIJOS ANALIZĖ Klientų grupė: nukleari (nesusituokusi) šeima, patirianti socialinę riziką. Klientė: jauna 25 metų moteris vardu Sigita (vardas pakeistas). Klientės požiūris į problemą: Sigita gyvena su 29 metų Audriumi nesusituokusi ir kartu augina dviejų metų...
·„KURKIME ŠVENTINĘ NUOTAIKĄ“ Kiekvieną darbo dieną iš Klaipėdos rajono į Priekulės socialinių paslaugų centrą atvyksta asmenys, kurie turi įvairių fizinių, psichinių, intelektualinių sutrikimų. Centre teikiamos paslaugos, kuriomis asmeniui teikiama kompleksinė, nuolatinės...
·ESMINĖS LYDERIO SAVYBĖS Lyderystė kaip sąvoka yra žinoma ir vartojama jau nuo labai senų laikų. Antikos laikais apie lyderystę rašė Plantonas, Cezaris, Plutarchas bei kiti to meto grasūs mąstytojai, todėl būtų galima teigti, kad lyderystė pas mus atkeliavo pirmiausia kaip Antik...
·ĮVADAS Senatvė – vėlyvoji branda, laikotarpis, kai vyksta daug biologinių, psichologinių, socialinių pakitimų. Kinta žmogaus išvaizda, mažėja prisitaikymo galimybės. Silpnėja fizinis, psichinis pajėgumas, atmintis, suvokimas. Regos, klausos silpnėjimas ir praradimas sukeli...
·GRUPĖS FORMAVIMOSI MECHANIZMAI IR STADIJOS Kiekvienas žmogus yra įvairių grupių narys, jo elgsena kinta keičiantis grupei. Skaitant W. Golding knygą „Musių valdovas“ (1969) susipažįstama su berniukų grupė, kurie patenka į naują jiems nepažįstamą aplinką – salą. Dar prieš...
·ĮVADAS Lytiškumas yra asmenybės pamatas, vienas iš jos būties, raiškos, bendravimo su kitais, taip pat žmogiškosios meilės jautimo, išreiškimo bei išgyvenimo būdas. Lytiškumas yra neatsiejama visų, taip pat ir negalią turinčių, žmonių gyvenimo dali...
· Socialiniai ryšiai leidžia numatyti, kokios pagalbos galima tikėtis iš tam tikrų asmenų, o tai leidžia jaustis saugiau. Šeimos, draugų teikiama emocinė, fizinė pagalba palengvina naštą, atlieka savęs suvokimo, izoliacijos mažinimo ir bendrumo jausmo atsiradimo, pasidalinimo i...
·