Priemonės
LITERATŪRA 8. Vadovėlis, 1 dalis
LITERATŪRA 8. Vadovėlis, 2 dalis
LITERATŪRA 8. Kūrybinės užduotys
https://www.sviesa.lt/rinkiniai/literat-ra-8-2018
Lietuvių literatūros ir kalbos ugdymo pamokų ilgalaikis planas
I dalis (37 pamokos)
I TEMA. Jausmų galia (22 pamokos)
UGDYMO PROCESO TRUKMĖ – 36 savaitės.
Literatūriniam ugdymui (privalomiems ir privalomai bei laisvai pasirenkamiems kūriniams) pirmoje dalyje skiriamos 37 pamokos.
81.2. Dalyko tikslas ir uždaviniai.
81.2.1. Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo tikslas – padėti mokiniams suvokti ir ugdytis lietuvių kalbą kaip svarbią savo tapatybės dalį, Lietuvos visuomenės bendravimo būdą; atrasti literatūrą kaip asmeninei egzistencijai svarbią kultūros sritį, ugdytis savarankišką ir kūrybišką požiūrį į literatūrą; suvokti save kaip lietuvių kalbos, literatūros ir kultūros paveldėtoją, puoselėtoją ir kūrėją; ugdytis laisvo, atsakingo asmens savimonę.
81.2.2. Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo uždaviniai – sudaryti sąlygas, kad mokydamiesi lietuvių kalbos ir literatūros mokiniai:
81.2.2.1. <...> įgustų reikšti mintis, kurti tekstus žodžiu ir raštu taisyklinga, aiškia bei turininga kalba, atrastų lietuvių kalbos teikiamas kūrybos galias;
81.2.2.2. atrastų skaitymo malonumą, suvoktų literatūrą kaip meną, lavintųsi estetinę pajautą, įžvelgtų literatūros jungtis su kitais menais;
81.2.2.3. susipažintų su lietuvių ir kitų tautų literatūra, su lietuvių tautosaka, kitais Lietuvos kultūrai svarbiais tekstais, jų kalbine įvairove, iškiliomis kultūros asmenybėmis, kultūrai reikšmingais istoriniais įvykiais;
81.2.2.4. susipažintų su Europos kultūros tradicija, jos ištakomis; įžvelgtų jungtis tarp lietuvių ir užsienio literatūros kūrinių;
81.2.2.5. remdamiesi literatūra formuotųsi moralines nuostatas, suvoktų sąžiningumo, teisingumo, ištikimybės, pilietinės atsakomybės bei kitų žmogaus dorybių grožį, jų svarbą bendruomenės gyvenime, ugdytųsi šias dorybes;
81.2.2.6. domėtųsi Lietuvos kultūriniu gyvenimu, kritiškai vertintų informaciją, pateikiamą įvairiais informacijos kanalais, lavintųsi savarankiško mąstymo gebėjimus.
<...>
1 SKYRIUS. Meilės grožis ir tragizmas (6 pamokos)
SIEKIAI. Nagrinėdami Janinos Degutytės, Pauliaus Širvio, Salomėjos Nėries, Antano Miškinio, Donaldo Kajoko, Juditos Vaičiūnaitės eilėraščius mokiniai ugdysis bendrąsias ir dalykines kompetencijas suvoks, kas būdinga lyriniam eilėraščiui, kuo ypatingas modernus eiliuotas tekstas, kaip poeziją padeda suprasti įvairūs kontekstai; įtvirtins sąvokas lyrinis subjektas, lyrinis „aš“, mokysis, kaip analizuoti eilėraštį, atskleisti subjekto jausmus ir išgyvenimus, analizuoti kalbinę raišką, suvoks jos spalvingumą. Išskirs esmines subjekto vertybes, gebės susieti rašytojo asmenybės ypatumus su jo kūrinių vertybėmis.
PRISTATOMI KULTŪROS REIŠKINIAI – mokiniai susipažįsta su kūrusių apie meilę poetų (Janinos Degutytės, Salomėjos Nėries, Pauliaus Širvio, Antano Miškinio, Donaldo Kajoko, Juditos Vaičiūnaitės ir kitų) lyrika, eilėraščiuose atskleistų jausmų gilumu, tradicinės ir šiuolaikinės poezijos interpretacijomis.
SUPAŽINDINAMA, NAGRINĖ...
Asmeninės laimės ir pareigos konfiktas lietuvių literatūroje Laimė – gyvenimo pilnatvės jausmas, kuris kyla tenkinant dvasinius pažinimo, bendravimo ir filosofinius poreikius, tai galime suprasti kaip dvasinė pusiausvyra, vidinė ramybė, gyvenimo pilnatvė. Apskritai laimė yra asmenišk...
·Pasakyti, kad išsilavinimas yra svarbus, yra per menka. Išsilavinimas yra ginklas pagerinti savo gyvenimą. Tai turbūt pati svarbiausia priemonė pakeisti savo gyvenimą. Vaiko ugdymas prasideda namuose. Tai visą gyvenimą trunkantis procesas, kuris baigiasi mirtimi. Švietimas laikomas „gy...
·„Baltaragio malūno“ folkloriškumas Kazio Borutos, lietuvių literatūros klasiko, žymiausiame romane „Baltaragio malūnas“ vaizduojama graži, bet liūdna meilės istorija. Naudodamasis sakmių, padavimų, pasakų, liaudies dainų įvaizdžiais rašytojas kuria įdomius veikėjų paveiks...
·Justino Marcinkevičiaus dramos „Mindaugas“ 3 veikėjų pristatymas. Sąvokos/raktiniai žodžiai: drama, veikėjas, laimė. Pagrindinė mintis: Mindaugas - pasiaukojantis dėl savo valstybės valdovas, besirūpinantis ir savo asmenine laime, o Morta, tarp Vismanto ir Mi...
·Mirties tema literatūroje (Šatrijos Ragana, Alberas Kamiu, Balys Sruoga) Mirtìs - sąmonìngo gyvẽnimo pabaigà, kuriõs suvokìmas ỹra unikalùs reiškinỹs. Įvaĩrios mirtiẽs rū́šys, kaĩp dvãsinė ar̃ fìzinė, sùkelia emòcijų krìzę kiekvíeno žmogaũs vidi...
·Ką žmogui reiškia šeima? (Jonas Biliūnas, Francas Kafka) Šeima, be jokios abejonės, yra kiekvienam žmogui svarbiausias dalykas. Ji savo atžalas užaugina, suteikia drąsos, įdiegia moralinių vertybių. Tai yra reikšmingiausia kiekvieno individo bendruomenė, kurioje žmogus nevaržomai...
·1 Prieš beveik tris dešimtmečius Lietuva išsikovojo nepriklausomybę nuo Sovietų sąjungos. Nuėję ilgą kelią politiniame kelyje, suformavę teisinę, švietimo, kultūros bei sveikatos sistemą Lietuva ir jos politikai, diplomatai ir kultūros veikėjai pastatė naujos Lietuvos pamatus. K...
·Mažasis žmogus- tai silpnesnis užkitus, kuris dažnai dėl savo išvaizdos, fizinės jėgos, pasaulėžiūros ar kitų sukeltų veiksmų tampa nepritapeliu, jaučiasi menkesnis už kitus ir išgyvena sunkų gyvenimo laikotarpį, kovodamas už savo ir artimųjų laimę. Tai įžvelgiame žymių...
·Kokia lemtis skirta herojiškos prigimties žmogui? Mažiausiai mirties bijo tie žmonės, kurių gyvenimas turi didžiausią vertę. Andrė Židas Jau nuo senovės apie herojiškus žygdarbius kalbama su dėkingumu, pagarba ir pasigėrėjimu. Tačiau kas laukia juos atlikusio asmens?...
·„Vizijos“ (ketvirtoji) XX a. vidurio lietuvių poetas, egzistencialistas, jauniausias lietuvių literatūros klasikas Vytautas Mačernis rašė apie: namų, gimtinės svarbą. Pasak V. Mačernio, namai, ten kur gyveno tėvai ir protėviai, kur liko vaikystė, globota artimų žmonių. Gimtoji ...
·Lietuvių kalbos ir literatūros įskaita „” Visais laikais lietuvių rašytojus domino šeima: jos narių gyvenimo būdas ir likimai, pakylimai ir nuopuoliai, kasdienybė ir šventės. Rašytojams rūpėjo, kokį vaidmenį žmogus atlieka šeimoje, kokie šeimos narių tarpusavio santy...
·ŽEMAITĖ (1845-1921) (Julija Beniuševičiūtė-Žymantienė) Julija Beniuševičiūtė gimė Bukantėje bežemių bajorų šeimoje, Jokio sistemingo mokslo neišėjo. Skaityti ir rašyti išmoko namie iš tėvo. Daugiau pradinio mokslo žinių gavo gyvendama pas turtingą giminait...
·Lietuvių kalbos ir literatūros programinių autorių konspektas Žmogaus prigimties tema J. Savickio novelėse Biografijos ypatumai ir kūrybos bruožai. Jurgis Savickis – daugiabriaunė asmenybė: Maskvoje ir Krokuvoje studijavo dailę, buvo Nepriklausomos Lietuvos diplomatinis atst...
·Kodėl knygos nesensta? Kalbant apie knygų nesenstantį poveikį, reikia atkreipti dėmesį į kelis faktorius, kurie lemia šį reiškinį. Pirma, knygos – tai svarbiausias žmogaus sąsajas su pasauliu ir esminiais gyvenimo principais, objektais. Antra, knygos yra žinių ir žinojimo šaltini...
· susideda iš daugelio savybių. Visų pirma stiprybė suprantama kaip fizinė žmogaus būklė: gera sveikata, stiprus kūnas. Ar tai tikroji stiprybė? Manau, kad svarbiau vidinė stiprybė, o ne išorinė. Vidinė žmogaus stiprybė – tai sudėtingas ir labai gilus reiškinys. Dvasinė s...
·Sąvoka lietuvybė yra plati. Ji apima kultūros, kalbos, tradicijų ir istorijos aspektus. Lietuviškumą gynė senesnioji mūsų karta, tokie kaip: Donelatis-kalbėjo lietuviškai ir skaidrino lietuvišką sąmonę, Krėvė- parašė pirmają klasikinę lietuvių tragediją, Daukša- kreipėsi...
·Humaniškumas yra esminis žmogaus gyvenimo principas, nes jis gali pasireikšti nesavanaudiškais poelgiais, gerais darbais, mokėjimu atleisti ir sąžinės jausmu. Žmoguje humaniškumas dažniausiai atsispindi sąžinėje. Žmonės, kurie girdi ir jaučia savo sąžinę, tai jie gailisi už savo...
·Susvetimėjimo problema literatūroje Žmogus yra įpratęs gyventi bendruomenėje, jį supančioje bendraminčių, bendrataučių visumoje. Individas, atsidūręs naujoje aplinkoje, kartais nesugeba prisitaikyti prie naujų gyvenimo sąlygų, naujos kultūros, tradicijų, kalbos bei žmonių, auto...
·